Thursday, January 25, 2007
Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram
Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram Ini adalah suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan dua peristiwa penting berlaku dalam sejarah Islam. Pertama, memperingati penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Mekkah ke Madinah pada tahun 622 masihi, dan kedua, ia merupakan hari keagamaan di mana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negeri. Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia dan merupakan permulaan tahun hijrah bagi umat Islam.

Doa awal tahun
Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekelian alam. Selawat dan Salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.

Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihanMu yang Maha Agung dan kemurahanMu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaMu perlindungan daripada syaitan yang direjam, dari sekelian kuncunya, tenteranya dan penolongnya.

Aku juga memohon perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendorong kearah kejahatan dan melalaikan dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diriku kepadaMu.

Selawat serta salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekelian alam…Amin

Waktu Membacanya…Doa ini dibaca 3 kali setelah masuk waktu Magrib pada malam 1 Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini maka akan berkata syaitan, ‘Telah amanlah anak Adam daripada godaanku pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua malaikat untuk memeliharanya dari fitnah syaitan.’

posted by UMNO BAHAGIAN SHAH ALAM @ 3:03 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
 


Artikel Sebelum
Arkib
Ketua UMNO Bahagian

YB. Dato' Salamon Bin Selamat
Ketua UMNO
Bahagian Shah Alam


Get your own calendar

Pautan Bahagian
Hubungi Sekretariat

Pejabat Sekretariat Dan Pentadbiran
UMNO Bahagian Shah Alam
Aras 10, Menara UBSA
Pusat Dagangan UMNO Shah Alam
Persiaran Damai, Seksyen 11
40100 Shah Alam
Selangor Darul Ehsan
Tel : 03-5519 4125
03 - 5519 9720
5519 9721
Fax : 03-5519 9720

  • EMAIL SEKRETARIAT
    Di Lawati Sejak Jan 2007
      free web counter
      .
    E-UMNOSMS
    Semak Daftar Pemilih
    E-UMNOSMS
    K 10
    MBONLINE
    Akhbar Hari Ini
    Kerajaan Tempatan

    Badan Berkanun Negeri
    Agensi Kerajaan Negeri
    Pejabat Daerah & Tanah
    Pautan
    Template by
    Free Blogger Templates